Breezy
8 LIVSÆNDRENDE tips - en frisk selvhjælpsguide 2019

8 LIVSÆNDRENDE tips – en frisk selvhjælpsguide 2019

Føler du dig utilpas uden at vide hvorfor?

Hvis du ikke føler dig 100% tilpas så har vi her nogle ting du kan prøve af for at få det bedre.

Hvis du er motiveret til at forbedre dit velvære og din livskvalitet, så læs med her.

Vi har samlet en række forslag til små justeringer i livstil der kan få stor betydning for dig.

Alt forslag er nemme at prøve og kan være meget lærerige.

En lille guide til selvhjælp.

Læs listen igennem og se om der skulle være noget der er interessant at prøve af.

8 råd der kan ændre dit liv

Vi starter rækken af forslag til livændringer med en ismand og noget du måske aldrig har hørt om før.

Wim Hof vejrtrækningsøvelser

Hvis du ikke har hørt om Wim Hof før, så prøv at søge ham på Youtube.

Wim hof har fundet frem til en kombination af vejrtrækningsøvelser og kolde bade der har fået ham til at gennemføre umenneskelige bedrifter.

Det er underholdende og en rigtig god historie. Men måske du kan bruge det ?

Vejrtræknings-øvelserne er ligesom en slags meditation hvor du for en kort periode koncentrerer dig om at trække vejret på en bestemt måde.

Øvelsen går ud på at man trækker været så dybt ind man kan og derefter ikke puster al luften ud igen.

Og det gentager man omkring 30 gange og på den måde tilføres ekstra ilt til blodet.

Når man har taget de 30 vejrtrækninger så afslutter man ved sidste udånding med at holde vejret indtil man får behov for at trække vejret igen.

Når man så trækker vejret igen, så tager man straks en dyb indånding og holder vejret yderligere 10-15 sekunder.

Se videoen, og se andre videoer hvor øvelsen også udføres, og få justeret på detaljerne i øvelsen.

Men PRØV DET. Alt andet lige, så giver det en interessant oplevelse og det føles rart.

De fleste bliver positivt overraskede, og nogle blive helt “høje” af det.

Den næste ting der er interessant at prøve er at nulstille sin kost.

Vandfaste – nulstil din krop

Vandfaste betyder at man for en bestemt periode kun drikker vand og ingen mad.

Nogle prøver 24 timer, andre 3 dage og en del prøver flere uger.

Det siges at der går 72 timer før kroppen er “renset” og man føler effekten af sin faste.

Men hvorfor så “nulstille” sin kost?

Det kan være at du har problemer med dine tarme uden du ved det, det kan være at du har kløe, allergi, knopper på huden eller det kan være at du føler dig utilpas, deprimeret eller træt.

Måske har du en mistanke til at der er nogle fødevarer som ikke er optimale for dig, men du ikke kan finde ud af hvilke fødevarer det drejer sig om.

Med en vandfaste kan du rense kroppen og starte fra nul igen.

Tilføj enkelte fødevarer ad gangen efter din faste og find ud af hvad din krop har det bedst med.

Se videoen her som eksempel på hvordan du langsom kommer i gang med forsøget.

Vi fortsætter ikke med mere faste, men den næste ting du kan prøve vil måske af noget betragtes som faste. Men bare rolig for senere kommer der det “modsatte” alternativ.

Men igen handler det om hvad vi spiser og drikker.

Vegansk kur – en udrensning på fuld mave

Et alternativ til den hårde vand-faste kan være at afprøve en vegansk diet for en periode.

Hvorfor vegansk?

Men en vegansk diet skærer du alle mælkeprodukter og kød væk fra din kost.

hvis du prøver det i 14 dage, så finder du ud af om der kan være nogle af de produkter der giver dig problemer.

En vegansk diæt gør at du ikke skal sulte, du kan spise så meget du vil.

Se videoen hvis du er bekymret for proteiner også.

Det eneste man skal være opmærksom på som veganer er B12-vitamin, men på en 14 dages kur skal man ikke tænke over dette.

Jeg tror de fleste vil opleve et vægttab på de 14 dage og de fleste vil sikkert følge sig “lettere” i krop og sind.

Om vegansk kost er optimal for mennesker vil nok blive diskuteret i al evighed, nogle trives med vagansk mad i mange år, mens andre stopper på et tidspunkt fordi det over tid alligevel ikke var helt optimalt.

Men PRØV DET, for det vil lære dig en del om hvad din krop har det godt med.

Og målet med denne artikel er jo at inspirere til at ændre dit liv til det bedre.

Men nu ser vi på en anden kur som er lidt “modsat”

Carnivor diæt kur

Spis-kun-kød kuren er et nyere fænomen.

I takt med at veganere og vegetarer bliver mere synlige i medierne, så kommer carnivor-entusiasterne også ud af skabet.

Carnivor betyder lidt løst oversat “kødspisende”.

Det interessante ved denne kur er at man KUN spiser kød, og helst råt kød, og mest okse, lam eller fisk.

De fleste der tager en “kun kød kur” spiser KUN kød og drikker KUN VAND.

Jeg mener at man også bør holde sig til økologisk kød så vidt muligt, således at kødet er så “rent” som muligt og så god kvalitet som muligt.

Fisk skal helst være fritfangede fisk.

Man har endnu ikke hørt om nogen der på kort tid af fået mangler af mineraler og vitaminer, og det er nok det der overrasker mange ved denne kur.

Enkelte supplerer kurer med en multivitamin og mineralpille i ny og næ.

Stenalderkost (Paleo)

Når vi nu er i gang med at se på det vi spiser, så tager vi lige et par alternativer mere.

Kostændringer giver ofte hurtig resultat.

De fleste der ændrer sin kost radikalt vil indenfor 14 dage få en negativ, neutral eller positiv reaktion.

Hvis du synes det er interessant at ændre kostvaner, så kan du også vælge en stenalderkost (også kaldet Paleo)

 

Meditation

Meditation behøver ikke at være noget hvor man sidder på gulvet i en time i en ubekvemt stilling med lukkede øjne.

Meditation er

Alternativt kan man finde nogle bøger som kan hjælpe igang.

Yderligere kan man få hurtige tips på Youtube til hvordan man kan gøre.

Keto diæt (Ketogen diæt)

Keto diet er den sidste type diæt vi præsenterer i denne omgang.

Ketogen diæten er baseret på princippet om at sætte din krop i en tilstand af ”ketose” hvor din krop begynder at forbrænde fedt.

“Ketose” opnår du på en ketogen diæt med meget lavt indtag af kulhydrater.

Så Keto diæt er en livvstil (eller kur) hvor du minimerer kulhydrater til et absolut minimum.

Løb en lille tur hver dag

Det 8. og sidste tip er det mest simple.

Løb en lille tur hver dag. Bare 2 km til at starte med.

Løb indtil du ikke kan mere, gå indtil du har fået pusten, og løb så igen – gentag dette til du har løbet 2 km.

Vi er mere inaktive en vi regner med. Du vil i løbet af en måneds tid mærke utrolige forbedringer bare ved at lave lidt motion.

Løb helst udendørs så du også får lidt frisk luft.

Find et sted hvor du kan købe en sovepose og overnat i det fri også, den friske luft hjælper til.

Afslutning

Dette var de hurtige råd som vi har valgt at starte ud med.

Vi kommer til at gå mere i dybden med de enkelte tips senere i separate indlæg.

Men vi håber at dette var lidt inspiration og har gjort dig nysgerrig på at prøve noget nyt.

Tilføj kommentar