Breezy
kollagen bivirkninger

Kollagen bivirkninger – læs om kendte bivirkninger her

Oversigt med kendte bivirkninger fra indtag af kollagen tilskud

Lad mig starte med at sig at det er sjældent at man hører om bivirkninger af kollagen i normale mængder.

Kollagen er et protein og derfor skal man blot indtage det som man ville med mange andre proteinkilder.

Jeg har her lige samlet nogle ting du skal være opmærksom på når du tager et tilskud med kollagen.

kollagen bivirkninger

PRØV VEGANSK KOLLAGEN

Kollagen bivirkninger kan være intense – så hvorfor tager folk det?

Kollagen er et protein, vores krop producerer op til et bestemt tidspunkt, der skaber fast, smidig og stram hud, og det virker næsten som om at bruge det ville svare til at finde ungdommens springvand.

Men er det for godt til at være sandt ?

Jeg har talt med ernæringseksperter og læger om sundhedsmæssige konsekvenser af at tage eller anvende kollagen som kosttilskud.

Læs videre, når vi går over de potentielle kollagenbivirkninger, der kan ske, næste gang du prøver det. Nogle bivirkninger kan dog være skadelige for din krop, så sørg for at konsultere din læge, før du tilføjer nogen form for kosttilskud til dit daglige liv.

Kollagen kan have mulige konsekvenser for tarmens sundhed

I flere undersøgelser er gastrointestinale bivirkninger blevet noteret ved brug af kollagentilskud: nogle patienter bemærker forstoppelse, når de begynder at inkludere kollagenpeptider som en del af deres tillægsregime. Andre bemærker, men sjældnere, en nedsat appetit. Det er altid bedst at tale med din læge, når du tilføjer nye kosttilskud til din behandling, især i et forsøg på at undgå medicininteraktioner. ”

Nogle mennesker er følsomme over for kollagenprotein

Selvom mange har fundet succes ved at bruge kollagen, er der andre, der måske ikke er så heldige.

“Nogle mennesker er følsomme over for den gratis glutaminsyre i kollagenprotein og kan opleve, at de får let hovedpine eller har svært ved at sove, når de indtager for meget eller tager kollagen for tæt på sengetid,” siger registreret diætist Pamela Schoenfeld, MS RD LDN.

Kollagen kan forårsage nyresten

En stor kollagen -bivirkning på nyrerne er muligheden for at udvikle nyresten.

Mere end 6 gram kollagen om dagen kan for nogen være svært at få igennem systemet.

En af de aminosyrer, som kollagen er rig på, hydroxyprolin, kan omdannes til oxalat og udskilles gennem nyrerne til urinen. Under de rigtige omstændigheder kan dette udløse en nyresten. Drik altid masser af vand, når du tilføjer kollagen til kosten.

Det kan tage et slag i dine nyrer, men der er sjældent kollagenbivirkninger på lever. Så ja?

At drikke kollagen dagligt kan øge dit calciumniveaue

Og det øger ikke calciumniveauet på en god måde. I stedet kan kollagen føre til hypercalcæmi.

Du bemærker muligvis ikke, hvis dit calciumniveau stiger; men hvis dit calcium er for højt, kan du opleve forstoppelse, træthed, kvalme, opkastning og knoglesmerter. Dette bivirkning forekommer, da mange kollagentabletter indeholder produkter fra hav med højt calciumindhold-dvs. skaldyr. Hvis du oplever denne bivirkning, kan du overveje at tage et alternativt kollagenprodukt

Så at tage kollagen kan få dig til at føle dig ille, næsten som hvis du var syg på grund af denne bivirkning. Denne reaktion er imidlertid forskellig fra person til person, så vær opmærksom på, hvordan du har det, mens du tager tillægget.

Potentielle faldgruber i kollagentilskud

De fleste mennesker synes, at kollagen tolereres godt med få eller ingen bivirkninger. Når det er sagt, er der nogle potentielle ulemper ved kollagen, som du måske vil være opmærksom på, før du inkorporerer dette supplement i din daglige behandling.

Fordøjelsesforstyrrelse

Nogle mennesker rapporterer, at indtagelse af kollagen resulterer i oppustethed eller tyngde i maven. For stort proteinforbrug kan være svært for din fordøjelse og kan resultere i forstoppelse eller diarré, hvis du ikke har fordøjelsesstyrken til at behandle det korrekt [*].

At spise mere fiber og holde sig oven i din hydrering kan hjælpe på din fordøjelsesproces, så hvis du opdager, at kollagen giver dig problemer med fordøjelsen, kan du prøve at øge dit vand- og fiberindtag, før du smider håndklædet helt ind.

kollagen bivirkninger kløe

Allergi

Kollagenpulver kan fremstilles fra en række forskellige kilder, herunder kvæg, fisk, skaldyr og æg. Ikke mange mennesker oplever allergiske reaktioner på kvæg (køer), men skaldyr- og ægallergi er meget mere almindelig.

Hvis du har madfølsomhed eller allergi, skal du være ekstra forsigtig med at kontrollere kilden til kollagen i dit supplement.

Nogle kollagenpulvere kan fremstilles i faciliteter, der også behandler ingredienser som hvede, soja og nødder, så sørg for at undersøge etiketten grundigt, hvis du har nogen af ​​disse almindelige allergier.

Kollagen er ikke et komplet protein

Kollagen er en proteinkilde, men det er ikke en komplet proteinkilde. For at et mad eller kosttilskud kan betragtes som et komplet protein, skal det indeholde alle de essentielle aminosyrer i det korrekte forhold. Desværre er kollagen lav i en af ​​de essentielle aminosyrer, tryptophan.

Tryptophan er en forløber for neurotransmitteren serotonin, som er relateret til regulering af humør og følelsesmæssige tilstande. Serotoninmangel er forbundet med depression og andre psykologiske lidelser [*].

Du skal ikke bekymre dig, du kan stadig få fordelene ved kollagen-bare sørg for at inkorporere andre proteinkilder, f.eks. En valleproteinshake eller masser af græsfodret økologisk kød og vildfanget fisk.

Hvem har testet kollagen?

Hvis du vil læse mere om hvilken Collagen kapsler der er bedst i test så er der en god artikel på furca.dk som jeg faldt over da jeg google det.

Kig omkring her på breezy.dk for at finde andre spændende artikler.

Glad fordi du læste med.