Breezy
mad med højt næringsindhold

Mad med højt næringsindhold – optimeret kost

Mad med højt næringsindhold

Vi har samlet en oversigt af fødevarer med højt næringsindhold, og som man kan købe i de fleste supermarkeder.

Listen indeholder som udgangspunkt ikke alle mulige eksotiske “super-foods” – men det kan være at vi nævner nogle af disse til sidst i dette indlæg.

Listen her ser på fødevarernes indhold af vitaminer og mineraler, og samtidig holder vi også øje med at de får cirka 1 gram protein pr. kilo du vejer pr. dag. Vejer du 70 kg, så skal du gå efter at spise 70 gram protein om dagen.

Hvorfor egentlig kigge på højt næringsindhold?

Hvad er egentlig årsagen til at det kan være interessant at finde de fødevarer med mest næring? For nogle er det en bekymring om at man får næring nok der driver interessen, for andre kan det blot være et ønske om at leve så sundt som muligt og derfor leder man efter måder at optimere sin kost på.

For mange er den største udfordring at få kalium og magnesium nok

Det findes naturligvis også forældre der bekymrer sig om deres børn får næring nok, og kan man nu finde noget mad der er bedre end andet, når det kommer til næring, så kan det jo også være betrygende.

Hvad er højt næringsindhold?

Typisk vil en fødevare indeholde højt indhold af nogle bestemte vitaminer og mineraler. Det er sjældent at en fødevare indeholder store mængder af alle vitaminer og mineraler man har brug for.

Fødevarestyrelsen har lavet dette skema der viser dig hvilke vitaminer og mineraler du har brug for dagligt.

anbefalede vitaminer og mineraler højt næringsindhold

Din krop kan gemme vitaminer og mineraler, så derfor er det ikke nødvendigt at du får præcis det anbefalede hver dag, men derfor kan det være fint at stile efter at få alle typer vitaminer og mineraler hver dag, i en eller anden mængde, så sikrer du dig at kroppen aldrig løber tør for vigtige næringsstoffer.

Top 3 fødevarer med højt næringsindhold

Lad os se på hvilke fødevarer du med fordel kan tilføje til din kost for flere vitaminer og mineraler.

Lever (Leverpostej)

Lever er noget af det der giver dig mest næring.

Grunden til at vi har skrevet leverpostej i parentes, er at mange ikke bryder sig om lever i hverken rå, kog eller stegt form, men de fleste kan godt lide leverpostej. Leverpostej kan være en god kilde til mange vigtige vitaminer og mineraler.

Vitaminer og mineraler i lever: B2, B5, B6, B12, Vitamin A, Jern, Phosphor, Zink, Selen og Kobber.

Protein i 100 gram lever: 29 gram

Æg (og æggeblomme)

Æg er ligesom lever en af de fødevarer der indeholder allerflest vitaminer og mineraler. Her er der tale om en såkaldt “superfood”, altså en madvare der indeholder praktisk talt at hvad et menneske har brug for.

Det er æggeblommen der indholder mest næring (se billede herunder) så derfor er det vigtigt at spise hele ægget. Nogle mener at jo mere flydende æggeblommen er jo flere næringsstoffer indeholder ægget, derfor kan smilende eller blødkogt æg være det bedste og nemmest spiselige for de fleste.

Vitaminer og mineraler i æg: Se skema herunder. Indeholder mere eller mindre alle vitaminer og mineraler.

Protein i 100 gram æg: 7 gram

Æg indhold af vitaminer og mineraler

Æg indeholder kolesterol, som er vigtigt for dig i små mængder, men du kan sagtens spise flere æg om dagen uden at kolesterol giver dig problemer. Der findes efterhånden flere studier omkring kolesterol og æg som gør at du roligt kan spise et par æg om dagen (og også flere).

Allerede nu kan du se at lever og æg kan bringe dig langt når du gerne vil sikre dig mad med masser af næring.

Men lad os se på flere spændende alternativer, da det også kan være vigtigt med nogle sunde fedtstoffer.

Laks (og fisk)

Laks (og fisk generelt) er godt når det drejer sig om omega 3 fedtsyrer. Du har brug for fedt for at kunne optage nogle af de vigtige vitaminer bedre, og du har brug for fedtstoffer til at “smøre” kroppen.

Sardiner og sild – til de voksne

Sardiner er en super kilde til masser af omega 3, vitaminer og mineraler. Hvis du kan lide sardiner, så findes der næsten ikke noget bedre for dig.

Makrel i tomat – til børnene, og voksne

Som du kan se på skemaet nedenunder, så er der masser af omega 3 i rå makrel. Hvor meget omega 3 der er i makrel i tomat er lidt usikkert, men der er trods alt noget. Da børn ofte elsker makrel i tomat, så er det er super kilde til noget omega 3. Og for voksne der måske ikke kan lide laks, sardiner eller sild, så kan en mad med makrel i tomat måske spises ?

omega 3 indhold i makrel og laks

Husk at den rigtige kost ikke alene drejer sig om næringsindhold, men også om madens struktur og forarbejdning. Du kan med fordel undersøge mere omkring flere fibre og mindre gluten, og tjekke om fermenteret mad kan være til gavne for dig og dine tarme.

Tilføj kommentar